Kathryn Westerik (31) keerde ruim twee jaar geleden als huisarts terug in de regio waar ze was opgegroeid. Nadat Huisartsenzorg Twente een speciale Tour de Twente voor haar had uitgestippeld, vond ze de ideale plek om aan de slag te gaan als huisarts.
De mooie natuur. De prettige mensen. En bovenal haar familie en vrienden weer in de buurt. De aantrekkingskracht van haar geboorteregio was zo sterk dat Kathryn Westerik na haar opleiding tot huisarts in Groningen dolgraag terug wilde naar Twente. “En dus zocht ik een baan als huisarts bij een andere huisarts”, vertelt Kathryn.
Tour de Twente
Alleen: hoe pak je dat aan? Waar te beginnen als je professionele netwerk zich vooral in een andere regio bevindt? “Via via kwam ik in contact met Lonneke Brok van Huisartsenzorg Twente. Ik heb haar verteld wat ik graag wilde, waarop zij een tour door Twente uitstippelde met huisartsenpraktijken op maximaal een halfuur rijden van ons huis in Borne. Dat was echt heel fijn. Ik kon daardoor op allerlei plekken met mensen koffie drinken, de sfeer proeven en zo ontdekken wat mij het meeste aansprak.”
Officieuze behoeften
Brok, coöperatiemanager in de regio, wist dat er bij de huisartsenpraktijken mogelijkheden zouden zijn voor Kathryn. Want naast de officiële vacatures zijn er ook nog officieuze (of onderliggende) behoeften. “Een praktijk werkt dan bijvoorbeeld nu met een waarnemer, maar heeft liever dat er iemand in dienst komt zonder dat er een vacature is”, vertelt Kathryn. “Of iemand gaat bijna met pensioen, maar ze zijn nog niet actief op zoek naar een vervanger.”
Dat laatste was het geval bij het Medisch Centrum Nijverdal (MCN), hoorde ze tijdens haar bezoek. En eind 2023 volgde ze daar Jan Schellekens op. “Ik had er meteen een goed gevoel. Iedereen was goedgehumeurd en alles was goed geregeld. Ik kon merken dat mensen echt blij waren om er te werken.” Ze is er nu één van de zeven huisartsen. “Een groepspraktijk had ook mijn voorkeur. Daardoor is er altijd wel iemand om even mee te sparren en los je samen dingen op.”
Bewust in dienst bij andere huisarts
In de toekomst zou ze misschien nog wel praktijkhouder willen worden, maar nu is het een bewuste keuze geweest om in dienst te gaan bij een andere huisarts (HIDHA). “Om ervaring op te doen gingen de meeste studiegenoten na de opleiding aan de slag als waarnemer, maar mij leek juist de continuïteit in de zorg het leukste aspect.”
Dat was ook de reden om überhaupt huisarts te worden. “Als huisarts komt iedereen, van jong tot oud, met weer een andere zorgvraag bij je. Het maakt mij eigenlijk niet uit welk probleem mensen hebben, ik vind het verhaal erachter interessant.” Daarom sprak ook het werk op de spoedeisende hulp haar wel aan, wat ze anderhalf jaar deed als Arts niet in opleiding tot specialist (ANIOS). “Alleen als huisarts bouw je echt een band op. Bij de spoed volg je niemand op. Mensen gaan daarna naar een specialist en verdwijnen uit beeld.”
‘Het wordt steeds leuker’
Zo had ze dus tijdens haar opleiding al een sterk vermoeden wat het beste bij haar paste. Nu, na ruim twee jaar als huisarts in Twente, durft ze wel te zeggen dat haar vermoeden klopte. “Het bevalt in de praktijk eigenlijk nog beter dan gedacht. Het werk wordt steeds leuker naarmate ik langer op mijn plek zit. Ik zie meer verbanden, snap beter hoe families in elkaar zitten en leer mensen steeds beter kennen. Dat is helemaal het geval als je een intensieve periode met elkaar hebt meegemaakt, zoals bij palliatieve zorg. Je kunt daardoor soms klachten sneller en beter duiden. Dat komt dus ook de zorg ten goede.”

