CHPA staat aan de wieg van veel innovatieve ontwikkelingen in zorgland
Het gaat snel met de techniek in de zorg. Steeds vaker worden op een innovatieve manier processen geregeld. Digitaliseringsontwikkelingen worden gebruikt om het contact tussen artsen en patiënten te vergemakkelijken. De Centrale Huisartsen Post Almelo (CHPA) draait volop mee met bijvoorbeeld het beeldbellen. Medewerkers van de post kunnen digitaal met patiënten in gesprek waarbij het sinds kort mogelijk is voor een huisarts om direct, in hetzelfde consult, mee te kijken. Met z’n drieën dus, via één verbinding. En dat is nieuw in de beeldbel-ontwikkeling in de Nederlandse zorg.
Hendrien ten Broeke, triagist en managementondersteuner van de CHPA is blij met de laatste ontwikkelingen. ,,We komen nu via de telefoon bij patiënten binnen. In plaats van dat de patiënt naar de huisartsenpost komt. Dat levert echt grote voordelen op. Aan beide zijden,’’ vertelt ze enthousiast. ,,Aanvankelijk hadden we een andere applicatie. Deze was lastiger te doorgronden voor ons en patiënten. We moesten een app downloaden en werken met codes. Moeilijk. Toch ben ik blij dat we dat hebben geprobeerd, het is inherent aan het voorop willen lopen in innovatieve ontwikkelingen. Het is soms een zoektocht. Maar daar zijn we prima uitgekomen,’’ vertelt ze lachend.
Triagist Hendrien ten Broeke van de CHPA is blij met alle innovatieve ontwikkelingen in haar vakgebied. Het geeft zoveel meer mogelijkheden en kansen voor patiënten.
Gebruiksvriendelijk en efficiënt
Het huidige systeem is geïntegreerd in het bestaande telefoonsysteem. Het is erg gebruiksvriendelijk. Een patiënt bijvoorbeeld, die belt vanwege een brandblaar, wordt door Ten Broeke via de beeldbel-verbinding gezien. En mocht het een moeilijk probleem zijn of er zijn twijfels, dan roept ze de huisarts erbij. ,,Wanneer een patiënt beeldbelt,’’ zegt Hendrien, ,,en ik vertrouw het niet. Dan kan ik een arts vragen mee te kijken. Ik stuur hem een URL-link, de arts voegt zich bij het gesprek en kan het beeld beoordelen. Meepraten kan nog niet, maar via een chat kunnen we communiceren. Zo is een arts eigenlijk altijd dichtbij. We zijn er allemaal, arts, triagiste en patiënt, erg blij mee.’’
Dat is met name voor de triagisten erg van belang. Zij zijn de poortwachters van de huisartsenpost en maken een eerste keuze. ,,Het biedt ons beter de kans om onze diagnoses te onderbouwen,’’ vertelt Hendrien. ,,We zien immers de patiënt en zijn blaar, in deze situatie. een huisarts kan dan beter aanvullen of we het goed hebben gezien of niet. Een moeder die belt vanwege een ernstig ziek kind kan sneller gerust worden gesteld, als we het kind vrolijk en alert door de kamer zien huppelen. Dat maakt de zorg echt efficiënter. En minder belastend voor veel mensen. Maar andersom kan ook, als het beeld zich slechter laat aanzien dan genoemd, kan snel de spoedarts worden gealarmeerd. Het wordt een stuk overzichtelijker en efficiënter zo.’’
Toch is het beeldbellen niet zaligmakend. Waar het gaat om emoties kan non-verbale communicatie van belang zijn. Dan is 1 op 1 contact echt onontbeerlijk.
Uiteraard is er veel aandacht voor de veiligheid van de verstrekte informatie en andere privé-gevoelige informatie. Daar is het systeem uitgebreid op getest en die veiligheid kan worden gewaarborgd.
Leuker werk
Voor de triage is het beeldbellen van grote meerwaarde. Het geeft een extra dimensie en maakt snel duidelijk of de triagiste de situatie goed heeft ingeschat. Voor haar en de zorgvrager. Patiënten zijn beter gerustgesteld, voelen zich beter gezien. Maar ook voor de huisarts is het interessanter. Zijn inzet wordt verder geoptimaliseerd, de arts kan veel efficiënter werken. Daarnaast worden veel patiënten met vaak kleine klachten zeer adequaat en deskundig geholpen door de triagist zonder dat de inzet van de huisarts noodzakelijk is. Mocht die inzet wel noodzakelijk of gewenst zijn, dan kan de arts zo bijspringen.
Maar er is nog een meerwaarde. ,,Huisartsen, bijna afgestudeerde artsen denken vaak dat innovatieve ontwikkelingen zich vooral in de Randstad afspelen. Dat Oostnederland niet met die tijd meegaat. Niets is minder waard, we draaien juist volop mee. Sterker we worden veelvuldig door het bedrijfsleven gevraagd om mee te draaien in pilots. En dat doen we ook heel vaak. Domweg omdat het belangrijk is. Door die pilots wordt jouw mening belangrijk en zie je dat jouw ervaringen worden meegenomen in de ontwikkelingen van nieuwe snufjes en technologieën. Dat is echt heel gaaf. We spreken met ICT-ers, deskundigen, ontwikkelaars. Juist doordat we dicht bij het vuur zitten, spelen we ook een rol bij door-ontwikkelingen van producten. En het gaat echt om toppers op het vlak van ICT die werken voor landelijke bedrijven,’’ vertelt Ten Broeke.
Zorgtoekomst vormgeven
Volgens haar zit er nog veel nieuws in het vat. Ook op het vlak van beeldbellen bijvoorbeeld. Patiënten met psychiatrische klachten zouden prima via een beeldbel-verblinding geholpen kunnen worden. Daar speelt immers de fysieke gesteldheid niet altijd een even belangrijker rol. Corona heeft in die zin een aantal ontwikkelingen bespoedigd. ,,Artsen met milde corona-klachten kunnen nog prima via een beeldbel-verbinding werken,’’ weet Ten Broeke. ,,Ze willen dat ook graag. Je ziet nu dat beeldbellen met z’n drieën kan, ik denk dat het een kwestie van tijd is dat een arts ook kan meepraten, dus niet alleen via de chat. Ik kan me voorstellen dat een arts ’s ochtends een lijst beeldbel-patiënten krijgt waar hij die dag mee aan de slag gaat. Dat werkt heel goed. In die zin kijk ik uit naar de toekomst en door onze pilots werken we ook mee aan het vormgeven van de zorgtoekomst. Dat is echt super om je te realiseren.’’